Idolen van de zoeker

‘Je hoeft niet te ontwaken om tot alles in staat te zijn, en het helpt ook geen zier.’ Dolle dwaalteksten over meestervervalsers, dweepzieken, gevallen helden, dolende heiligen en andere idolen van de zoeker.

Dwaalgids > Meesterschap, de Weg, Zen > Idolen van de zoeker

Sukkels op een sokkel

Verder lezen: Goeroes, goeroelopers en ouwehoeroes, Meester Hans, Er is meer in mij dan liefde alleen, Meester Schaap en Broeder Ezel, Doe de verlichtingstest

Idolen van de zoeker

Je denkt: ik word net als hij. Wat blijkt: hij is een van ons.

Andrew Cohen

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Amerikaanse spirituele leraar Andrew Cohen wordt beticht van geestelijke en lichamelijke mishandeling en geldklopperij.

Alexander Smit

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Nederlandse advaitaleraar Alexander Smit zou een driftige, geldbeluste womanizer zijn geweest.

Osho

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Indiase goeroe Osho (Bhagwan Shree Rajneesh) zou een megalomane materialist en een paranoïde querulant zijn geweest.

Sai Baba

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Indiase goeroe Sai Baba zou een oplichter en een fraudeur zijn geweest die zich vergreep aan talloze leerlingen, jong en oud.

Sri Rishi Prabhakar

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Indiase goeroe Sri Rishi Prabhakar zou chantage hebben gepleegd en seksuele omgang met leerlingen hebben gehad.

Paramhamsa Nityananda

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Indiase goeroe Paramhamsa Nityananda zou zich schuldig hebben gemaakt aan misbruik, vrijheidsberoving en verkrachting.

Kirtanananda Swami

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

Kirtanananda Swami zou zich schuldig hebben gemaakt aan fraude, afpersing en seks met minderjarigen.

Sogyal Rinpoche

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Tibetaanse leraar en spiritueel leider van Rigpa, Sogyal Rinpoche, zou zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik, zelfverheerlijking, machtsmisbruik en financiële malversaties.

Kardinaal Simonis

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Nederlandse kardinaal Simonis zou niet daadkrachtig hebben opgetreden tegen pedofiele priesters en seksueel misbruik in de katholieke kerk hebben proberen te verhullen.

Moeder Teresa

Je denkt: Ik word net als zij.
Wat blijkt: Zij is een van ons.

De katholieke zuster Moeder Theresa zou een potentate zijn geweest die graag in het gezelschap van rijken verkeerde terwijl ze de armoede verheerlijkte en spirituele hulp bood waar medische hulp geboden was.

Rients Ranzen Ritskes

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Nederlandse zenleraar Rients Ranzen Ritskes, stichter van een keten van zenscholen, wordt beticht van titelfraude en geldklopperij.

Nico Sojun Tydeman sensei

De Nederlandse zenleraar Nico Tydeman zou drie jaar lang een buitenechtelijke relatie hebben gehad met een leerling en dat verzwegen hebben tegenover zijn echtgenote en zijn sangha. Saillant detail: In diezelfde periode bracht hij ook nog een boek uit over het leraarschap, Transmissie en transcendentie, en nam hij nieuwe leerlingen de geloften af.

Genpo Roshi

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Amerikaanse zenleraar Genpo Roshi, leraar van onder meer Nico Tydeman sensei, zou herhaaldelijk seks met leerlingen hebben gehad en exorbitante tarieven voor retraites gerekend hebben, en moest aftreden als hoofd van de Kanzeon sangha.

Maezumi Roshi

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Japanse zenleraar Maezumi Roshi, zenleraar van onder meer Genpo Roshi, zou een alcoholist zijn geweest die zijn gezin verwaarloosde en beschonken in bad verdronk.

Eido Roshi

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Japanse zenleraar Eido Roshi zou zich vijftien jaar lang bezondigd hebben aan seks met leerlingen en moest zich terugtrekken als hoofd van de Zen Studies Society.

Sasaki Roshi

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Japanse zenleraar Sasaki Roshi wordt ervan beschuldigd meer dan een halve eeuw seks met leerlingen gezocht te hebben onder het motto ‘ware liefde is jezelf weggeven’.

Baker Roshi

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Amerikaanse zenleraar Baker Roshi wordt beticht van machtsmisbruik en extravagantie.

Walter Nowick

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Amerikaanse zenleraar Walter Nowick zou zich als leider van de eerste Amerikaanse zen-gemeenschap grillig en onverantwoordelijk hebben gedragen.

Seung Sahn Soen Sa Nim

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Koreaanse zenleraar Seung Sahn, grondlegger van de kwan-um school of zen, zou seksuele relaties met leerlingen hebben gehad en al te lichtvaardig transmissie hebben verleend.

Genpo Döring

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Duitse zenpriester Genpo (Hans Rudolf) Döring, voormalig hoofd van een zentempel in Dinkelscherben, voormalig vicepresident van de wereldwijde Buddhist Association en voormalig vicevoorzitter en erelid van de Duitse Boeddhistische Unie (DBU), is veroordeeld tot een gevangenisstraf wegens seksueel misbruik van minderjarige jongens.

Lama Kelsang Chöpel

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Duitse Lama Kelsang Chöpel wordt beticht van titelfraude, intimidatie, en seks met leerlingen.

Mettavihari

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Thaise vipassanaleraar Mettavihari wordt beticht van jarenlange seks met leerlingen, gebruik van giften voor persoonlijke doeleinden en contacten met de georganiseerde misdaad.

Jim Jones

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Amerikaanse secteleider Jim Jones zou zich schuldig hebben gemaakt aan machtsmisbruik, hersenspoeling en de gedwongen zelfmoord van bijna duizend sekteleden.

Joseph Mengele

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Duitse nazi Joseph Mengele zou wrede, pseudowetenschappelijke medische experimenten hebben uitgevoerd op Joodse gevangenen tijdens de tweede wereldoorlog.

Osama Bin Laden

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

De Saudi-Arabische Osama Bin Laden zou de oprichter van de Arabische terreurorganisatie Al Qaida en het brein achter 9-11 zijn geweest.

Adolf Hitler, Jozef Stalin, Pol Pot en Mao Zedong

Je denkt: Ik word net als hij.
Wat blijkt: Hij is een van ons.

Adolf Hitler, Jozef Stalin, Pol Pot en Mao Zedong zouden in de twintigste eeuw een schrikbewind hebben uitgevoerd in Duitsland, Rusland, Cambodja en China, met tientallen miljoenen slachtoffers als resultaat.

Hans van Dam

Je denkt: Hij is een van ons.
Wat blijkt: Ik ben net als zij.

Hans van Dam besteedt bijna al zijn tijd en geld aan zichzelf en zijn lief, en kijkt voortdurend weg van bijna alle misstanden in de wereld. Hij heeft gefraudeerd, gesmokkeld, ingebroken, gestolen, geheeld, gelogen, geroddeld, geslagen, seks met minderjarigen gehad, sodomie en overspel gepleegd, gehoereerd, gemanipuleerd, geïntimideerd, gediscrimineerd, gepest, gevandaliseerd, gedood en opdracht, aanleiding en gelegenheid gegeven tot het doden van vele wilde en tamme dieren, vissen, planten en insecten. Als dat opportuun was geweest zou hij naar zijn eigen oordeel tot veel ergere dingen in staat zijn geweest, en nog steeds zijn.

Daarnaast heeft Hans van Dam inmiddels duizenden misleidende teksten over niet weten op zijn geweten.

Jij

Je denkt: Ik blijf steeds mezelf.
Wat blijkt?

Een eerdere versie van deze tekst is verschenen in het Boeddhistisch Dagblad, naar aanleiding van de ophef die ontstond over het wangedrag van de Thaise boeddhist Mettavihari.

Lees ook: Voorbij goed en kwaad; de ethiek van niet-weten

De meester en de maagd

Soms komt nirwana ongevraagd

Als een mens maar
Niet meer klaagt
En zijn lijden
Stil verdraagt
Komt nirwana
Ongevraagd
Sprak de meester
Tot de maagd

Als een mens maar niet meer klaagt en zijn lijden stil verdraagt…

geschreven naar aanleiding van berichten over seksueel misbruik door zenleraar Sasaki

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Ken jEZELf

Koning, keizer, admiraal, ezels zijn we allemaal

Aan alle dharmaleiders, dharmalijers en dharmalijders, aan alle lama’s, rinpoches, roshi’s, sensei’s, osho’s, boeddha’s, bodhisattva’s, bhikkhu’s, arhats, shri’s, excellenties, eminenties, venerabelen, priesters en andere schijn-heiligen*, aan alle onverbeterlijke schijn-heiligenvereerders, strebers naar eigenheiligheid en andere goed-gelovigen:

Ken jEZELf.

Ken jEZELf, en ken de ander als jEZELf

Ken jEZELf, en ken de ander als jEZELf.

Meer hoef je niet te weten.


* schijn-heilige: anatman

Deze tekst is verschenen in het Boeddhistisch Dagblad naar aanleiding van publicaties in die krant over onethisch gedrag van Sogyal rinpoche, de geestelijk leider van Rigpa International.

Lees ook: Meester Schaap en Broeder Ezel

IJdele hoop

Je hoeft niet te ontwaken
Om tot alles in staat te zijn
En het helpt ook geen zier

RampBoeddhisme

Vuurwerkslachtoffers kijken

Ook dit jaar organiseren de RampBoeddhisten weer een Turn The Year Around Bearing Witness Sesshin in Nederland. Wij vertrekken op oudejaarsavond om 22:00 uur vanaf het Amstelstation te Amsterdam en zullen per luxe touringcar in drie dagen de EHBO-posten aandoen van alle grote ziekenhuizen in Nederland. Lag de afgelopen jaren het accent op slachtoffers van zinloos geweld, dit jaar richten we ons voornamelijk op vuurwerkslachtoffers.

Ons boeddhistisch engagement manifesteert zich primair in de wijze waarop we onze doelgroepen benaderen.

  • Niet weten (not knowing): het loslaten van vaste ideeën over je zogenaamde zelf en het zogenaamde slachtoffer.
  • Erkennen wat is (bearing witness), en vooral, gezien de doelgroep van dit jaar: erkennen wat niet meer is.
  • Actie voortkomend uit niet weten en erkennen wat (niet) meer is.

in de praktijk van onze bearing witnesspraktijk betekent actie niet weten wat je moet doen en toegeven dat dit zo is. Gelatenheid is immers voor de doelgerichte westerling het hoogst haalbare, en daarom het speerpunt van onze beoefening. Ons motto is:

‘Don’t just do something; stand there.’

Zitten mag natuurlijk ook, maar noem het gerust zazen, shikantaza of vipassana.

Helaas is Vuurwerkslachtoffers Kijken volgeboekt tot 2020. Wel zijn er nog enkele plaatsen vrij voor onze 2017 retraite in Srebrenica ter herdenking van de moord op de moslim mannen 22 jaar geleden. Boek snel want op = op.

RampBoeddhisme is een initiatief van Glaswerk B.V.

geschreven naar aanleiding van de eindeloze bearing witness retraites van de Zen Peacemakers onder leiding van Bernie Glassman

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Erkennen wat niet is

Ben ik wat is of ben ik een wens?

Ben ik een boeddha
Of ben ik een mens
Dacht de monnik
En deed een wens

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Boeddha Obesitas

Ben ik een boeddha of ben ik een pens?

Ben ik een monnik
Of ben ik een mens
Dacht de boeddha
En zag zijn pens

Ben ik een boeddha of ben ik een pens?

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Verzinnersgeest

Ben ik een zoeker of ben ik een grens?

Ben ik een boeddha
Of ben ik een mens
Zei de zoeker
En trok een grens

Ben ik een boeddha of ben ik een mens?

verzinnersgeest: iemand die een boeddha ziet als hij in de spiegel kijkt

beginnersgeest: iemand die een mens ziet als hij in de spiegel kijkt

boeddha: iemand die een spiegel ziet als hij in de spiegel kijkt

(en weer drie hokjes om in gevangen te raken)

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Je blijft toch een mens, ook al wil je het niet

Meester: Je bent al een boeddha, ook al weet je het niet!

Leerling: Ik blijf maar een mens, ook al wil ik het niet.

Tien jaar later

Leerling: Je bent al een boeddha, ook al weet je het niet.

Meester: Je blijft toch een mens, ook al wil je het niet.

Deze tekst is als reactie verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Ik zie het onder ogen, maar of het helpt?

‘Als jij nog steeds tot alles in staat bent, wat is dan het verschil tussen ons?’
‘Twee verschillen.’
‘Wat is het eerste?’
‘Dat ik het onder ogen zie.’
‘Zet dat zelfbewustzijn geen rem op ongewenst gedrag?’
‘Daar sta ik niet voor in.’
‘Volgens mij namelijk wel.’
‘En dat is het tweede.’

Waar neig jij naar?

‘Vind jij dat we onze idolen moeten bestrijden?’
‘Je veronderstelt een vrije wil.’
‘Wat is de vrije wil?’
‘Het grootste idool van de moderne mens.’
‘Wat is het tegenovergestelde van de vrije wil?’
‘De onvrije wil natuurlijk.’
‘Wat is de onvrije wil?’
‘Het grootste idool van de spirituele mens.’
‘Waar neig jij naar?’
‘Naar niet neigen.’
‘Is dat jouw idool?’
‘Niet dat ik weet.’
‘Niet weten dan?’
‘Ik geloof het niet.’
‘Niet geloven?’
‘Zeg, ik blijf niet aan de gang.’
‘Ik probeer je alleen maar te betrappen.’
‘Ik jou ook.’
‘Maar het lukt niet.’
‘En het lukt best.’
‘Maar jij blijft mijn grootste idool.’
‘Vind jij dat we onze idolen moeten bestrijden?’

Menschliches, Allzumenschliches

‘Wat betekent het om mens te zijn?’
‘Niet weten wat het betekent om mens te zijn.’

‘Wat betekent het om mens te zijn?’
‘Niet weten wat je van jezelf kunt verwachten.’

‘Wat betekent het om mens te zijn?’
‘Dat wil je niet weten.’

Hoe zou jij jezelf kenschetsen?

‘Hoe zou jij je medemens kenschetsen?’
‘Wil je de lange versie of de korte?’
‘Doe de lange maar.’
‘Je weet maar nooit.’
‘Als dit de lange is, wat is dan de korte?’
‘Tja.’
‘Hoe zou jij jezelf kenschetsen?’
‘De lange versie zeker?’
‘Graag.’
‘Tja.’
‘O.’
‘Nee, dat is de korte.’
‘ ‘O’?’
‘Ja.’
‘Korter kan haast niet.’

‘Op die manier.’
‘Kon het toch korter.’

‘Zo kun je het ook zeggen.’
‘Nou, zeggen.’
‘Hoe zou jij jezelf kenschetsen?’
‘Je weet maar nooit.’
‘Voorspelbaar.’

Ik reken nergens op

‘Is de mens dan helemaal onvoorspelbaar?’
‘Dan zou hij toch weer voorspelbaar zijn.’
‘Waarin?’
‘In zijn onvoorspelbaarheid natuurlijk.’
‘Bedoel je dat hij toch berekenbaar is?’
‘Rekenen is rekenen.’
‘Maar?’
‘Ik reken nergens op.’

Koning keizer admiraal, dwepen doen we allemaal

‘Ik heb het dwepen afgezworen.’
‘Welk dwepen?’
‘Elk dwepen.’
‘Oei.’
‘Dat is opletten geblazen hoor.’
‘Je moet toch wat.’
‘Ik zie het als een keuze.’
‘Dweep jij met de vrije wil?’
‘Ik heb het dwepen afgezworen, zeg ik toch.’
‘Dweep jij met niet-dwepen?’
‘Verhip.’
‘Boter op je lip.’
‘Krijg de pip.’
‘Koning keizer admiraal…’
‘Dwepen doen we allemaal?’
‘Is dat waar?’
‘Zeg jij het maar.’
‘Als het maar rijmt.’
‘Dat rijmt niet.’
‘Zeurpiet.’
‘Waar dweep jij mee?’
‘Ik?’
‘Aha, jij waant je iemand.’
‘Wie?’
‘Aha, jij waant je niemand.’
‘Tja.’
‘Aha, jij waant je weteloos.’
‘Volgend onderwerp.’
‘Almaar verder gaan, is dat jouw ding?’
‘Wat?’
‘Gate gate paragate parasamgate?’
‘Schei toch uit.’
‘Steeds opnieuw beginnen?’
‘Hè?’
Zen mind, beginner’s mind.’
‘Daar hou ik me allemaal niet mee bezig.’
‘Waar hou je je allemaal wel mee bezig?’
‘Op dit moment?’
‘Nou?’
‘Met jou.’
‘Oei.’
‘Maar om dat nou dwepen te noemen…’

Dweepslag

De leerling dweept met de meester.
De advaitavadin dweept met het bewustzijn.
De sanyassin dweept met de nieuwe mens.
De jnani dweept met het hoofd.
De bhakti dweept met het hart.
De bodhisattva dweept met mededogen.
De boeddhist dweept met leegte.
De daoïst dweept met het onzegbare.
De gnosticus dweept met geheime kennis.
De universalist dweept met eeuwige wijsheid.
De mutist dweept met stilte.
De mysticus dweept met god.
De numinist dweept met het onbekende.
De nuïst dweept met het heden.
De eternalist dweept met de eeuwigheid.
De monist dweept met eenheid.
De holist dweept met heelheid.
De non-dualist dweept met ondeelbaarheid.
De idealist dweept met de geest.
De yogi dweept met het lichaam.
De tantrist dweept met het zinnelijke.
De transcendentalist dweept met het bovenzinnelijke.
De illuminaat dweept met het licht.
De obscurantist dweept met de duisternis.
De zenboeddhist dweept met het kussen.
De dwijze dweept met niet-weten.
De anarchist dweept met niet-dwepen.
En jij?

Lees ook: Bodhisattvageloften voor iedereen en niemand.

Een oud kunstje

‘Jij bent een heel bijzonder mens, Hans.’
‘Ja hoor.’
‘Nee, echt.’
‘Vanwege mijn ongeëvenaarde wijsheid zeker.’
‘Je haalt me de woorden uit de mond.’
‘Een koud kunstje.’
‘Hoe dat zo?’
‘Je bent de zoveelste die het zegt.’
‘Dat bewijst het eens te meer.’
‘Ik weet precies waar jij mee bezig bent.’
‘Dan weet je meer dan ik.’
‘Ik loop al heel wat jaartjes mee.’
‘Waar ben ik dan mee bezig?’
‘Mij tot autoriteit te verklaren.’
‘Waarom zou ik dat doen?’
‘Om bij mij je gelijk te kunnen halen.’
‘Welk gelijk dan wel?’
‘Welk gelijk dan ook.’
‘Je hebt helemaal gelijk.’
‘Zie je wel.’
‘Jij bent een heel bijzonder mens.’

Door wie laat jij je een oor aannaaien?

‘Ik heb enorme bewondering voor jou, Hans.’
‘Alleen maar om je in groot gezelschap te kunnen wanen.’
‘Je wantrouwt mijn motieven?’
‘Ik neem niet aan dat een mens door motieven wordt bewogen.’
‘Wou jij beweren van niet?’
‘Ik neem niet aan dat een mens niet door motieven wordt bewogen.’
‘Mijn bewondering is anders oprecht.’
‘Daar twijfel ik niet aan.’
‘Maar?’
‘Je bewondert een innerlijk afgodsbeeld.’
‘Volgens mij heb ik een heel realistisch beeld van jou.’
‘Hoe kan een beeld nou realistisch zijn.’
‘Hoe moet ik je dan zien?’
‘Zoals ik ben.’
‘Wat moet ik me daarbij voorstellen?’
‘Geen idee.’
‘Doel je op het niets?’
‘Dat is nog steeds een voorstelling.’
‘Waarop doel je dan?’
‘Wat dacht je van niet voorstellen?’
‘Hoe kan ik nou niet voorstellen?’
‘Ik kan me er ook niets bij voorstellen.’
‘Je kunt je toch alleen maar íets voorstellen?’
‘Stel je dan maar alles voor.’
‘Bedoel je dat je alles bent?’
‘Dat is nog steeds een voorstelling.’
‘Jij laat je geen oor aannaaien, hè?’
‘Geen oor om mee te horen.’
‘Alleen al daarom heb ik enorme bewondering voor jou.’
‘Alleen maar om je in groot gezelschap te kunnen wanen.’

Ik ben de grootste, want ik heb het ego overwonnen

Hengstenbal

Roept de eerste meester: Ik ben de grootste want ik heb het ego overwonnen!
Roept de tweede: Ik ben de grootste want ik geef toe dat het me niet is gelukt!
Roept de derde: Ik ben de grootste want ik zie in dat het ego niet bestaat!
Roept de vierde: Ik ben de grootste want ik zie het verschil niet!
Roept de vijfde: Ik ben de grootste want ik ben niet de grootste!
Roept de zesde: Ik ben de grootste want ik ben de kleinste!
Roept de zevende: Ik ben de grootste want ik zeg niks!
De achtste zegt niks.
Roept de eerste: Uitslover!

‘Ik ben de grootste want ik heb het ego overwonnen.’

geschreven naar aanleiding van gekissebis onder erkende boeddhistische leraren

Smerige ego’s zitten in zendo’s

Het woord maakt alles smerig

Stoute kinderen staan in hoeken
Zondige zielen knielen in kerken
Smerige ego’s zitten in zendo’s
We krijgen onszelf nog wel
Klein

Smerige ego’s zitten in zendo’s

geschreven naar aanleiding van de woorden ‘Het ego maakt alles smerig‘ in een artikeltje over meditatie

Even God Overtreffen

Gisboeddhisme: letterwoorden voor letterlijken

Letterzen is een vorm van gisboeddhisme gebaseerd op overgeleverde acroniemen (letterwoorden) waarvan de oorspronkelijke betekenis geheel verloren is gegaan.

Letterzen kent twee vormen van beoefening. Inzichtmeditatie zoekt naar de oorspronkelijke betekenis van een letterwoord. Hartmeditatie streeft naar eenwording met een letterwoord.

Het belangrijkste acroniem van letterzen, overgeleverd in een ononderbroken lijn van hart tot hart of, in dit geval, van borst tot borst, is E.G.O. Bij borstmeditatie op E.G.O. worden veertien graden van eenwording onderscheiden: AA, A, B, C, D, DD, E, F, G, H, I, J, K en L. Wie het hoogste stadium heeft bereikt (L), mag de titel acronymus voeren en een goudbrokaten slabbetje (rakusu) op de borst dragen met daarop een acroniem naar keuze of de eigen initialen, meestal het laatste.

Schrijver dezes (t.z.t. H.v.D.) heeft tijdens jarenlange inzichtsmeditaties op E.G.O. onder meer de volgende ingevingen gekregen:

Even God Overtreffen

Enorm Grote Oen

Eeuwige Gabber en Ondeugd

EigenGereide Ouwehoer

Een Grauwe Overjas

Echt Grote Onzin

Twee van zijn ingevingen zijn inmiddels bona fide verklaard door Hare Excellentie Acro F.P. de Zesenvijftigste, voorheen Fietje Piep.
Welke, dat mag hij niet verklappen.
Ook niet met één hand.

Wijsheidstegeltje ‘Zie ommezijde’

Dat egoding is niet van jou

Wie zijn ego zoekt te doden vindt zichzelf onder de zoden

(Hans van Dam in Wadden, waden en gewaden)

Er woont een egoding in jou
Er woont een egoding in mij
Ik zie het met een glimlach aan
En haal er niet van alles bij

Dat egoding is niet van jou
Het egoding is niet van mij
Wie wat van niemand is bestrijdt
Komt van die wanen nimmer vrij

Er woont geen egoding in jou
Er woont geen egoding in mij
Kom zie het met een glimlach aan
En trek je voeten uit de klei

(Maar denk erom: slechts één voor één
En wees beducht voor het getij)