Meester Hans

Waarom Hans geen meester is, geen leraar en geen leerling? Dat komt, hij heeft geen meester en geen leerling en geen lering.

Dwaalgids > Meesterschap, Zen > Meester Hans

Meester Hans

Verder lezen: Hans van Dam, de Lege leer, Goeroes, goeroelopers en ouwehoeroes, Er is meer in mij dan liefde alleen, Idolen van de zoeker, Meester Schaap en Broeder Ezel, Apologie voor mijn apologie van niet-weten

Ik ben niet beter, en niet beter af dan jij

Een duwtje in de rug

Een duwtje in de rug

Beste Hans,

Het laatste wat ik zoek is een leraar of meester, en juist daarom meen ik er goed aan te doen jou te benaderen. Zou je mij een beetje kunnen begeleiden misschien? Een duwtje in de goede richting geven zodat ik wat meer mezelf word, waar nodig mijn verzet breken, op weg naar de wijsheid zonder wijsheid?

Beste Hielke,

Een duwtje geven lukt nog wel, maar in de goede richting? Kan iemand die de weg kent zonder wijsheid wezen? Kan iemand die de weg niet kent een wijze wezen?

Of er wat te breken valt en hoe dat dan zou moeten, weet ik ook al niet. Mezelf heb ik in elk geval niet kunnen breken; ik kwam niet eens op het idee. Mijns ondanks brak er iets. O jee…

Mijn vlot?
Mijn taal?
Mijn hoop?
Mijn hoofd?
Mijn weten?
Mijn wezen?
Mijn vliezen?
Mijn valhelm?
Mijn dualiteit?
Mijn samadhi?
Mijn echtheid?
Mijn identiteit?
Mijn ruggengraat?
Mijn mindfulness?
Mijn non-dualiteit?
Mijn porseleinkast?
Mijn boeddhanatuur?
Mijn goedgelovigheid?
Mijn innerlijke goeroe?
Mijn bodhisattvagelofte?
Het licht in mijn wijsheidsoog?
Of waren het mijn denkbeelden maar.

Wat het ook was, het is gebroken en nu ben ik heel. Terwijl ik het dolgraag deel, laat het zich niet vermenigvuldigen, tenminste niet door mij.
Het breekt mijn hart, dat kan er ook nog wel bij.
Maar troost je: ik ben niet beter, en niet beter af dan jij.
En ook niet méér mezelf; alleen wat minder mij.

Tip: Wie ben je? Zelfbeelden, mensbeelden en drogbeelden

Deze tekst is samen met de volgende gepubliceerd in het Boeddhistisch Dagblad als ‘Een duwtje in de rug’.

Je kunt niet wijzen naar geen kant

Vaders, moeders, bloggers, auteurs, opinieleiders, coaches, counselors, co-counselors, columnisten, commentatoren, consultants, opvoeders, ethici, beleidsmakers, wetgevers, raadgevers, medicijnmannen, mystagogen, pedagogen, sjamanen, rinpoche’s, roshi’s, engelen, geesten, voorouders, therapeuten, politici, dominees, ombudsmannen, mentoren, meesters, cabaretiers, goeroes, loodsen, reisgidsen, padvinders, verkenners en andere wegwijzers – ze zijn er en dat juich ik toe. Ik snap ze geen van allen, daar heb ik me bij neergelegd. Zij leggen zich daar nooit bij neer, ook daar heb ik me bij neergelegd.

Vooral vallende leraren koester ik; van hen leer ik het meest af.

Samen vallen schept een band
’t Is wijds aan gene zijde van de mand
Voorgoed ontvingerd en ontmand
Geen wijzen hier in boterland
Je kunt niet wijzen naar geen kant

A blessing in disguise heet dit
Al is mijn leven tuchtig
Zo zonder wijzen blijft mijn denken
Zacht en licht en luchtig

boterland: (zeewezen) wolken die zich voordoen als verwijderd land, dat echter bij nadering ‘als boter wegsmelt’

Tip: Meester Hans

Vele aanbevelingen voor meester Hans

‘Wat weet jij eigenlijk van de weg, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van de waarheid, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van het leven, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van god, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van liefde, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van tijd, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van het hier en nu, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van het ego, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van het zelf, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van jezelf, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van de mens, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van de boeddha, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van de dharma, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van zen, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van leegte, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van afhankelijk ontstaan, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van onthechting, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van transmissie, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van transcendentie, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van metta, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van karuna, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van mudita, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van upekkha, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van samsara, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van nirwana, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van karma, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van dualiteit, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van non-dualiteit, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van het bewustzijn, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van tao, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van lijden, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van geluk, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van de zin van het leven, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van bevrijding, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

‘Wat weet jij eigenlijk van verlichting, Hans?’
‘Minder dan wie ook.’
‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’
‘Integendeel.’

Tip: Zalig zijn de armen van geest

Nog een aanbeveling

Voor mijn geloofwaardigheid

Eddie: Wat weet jij eigenlijk van niet-weten?

Hans: Minder dan wie ook.

Eddie: Dat lijkt me geen aanbeveling.

Hans: Waarvoor eigenlijk?

Eddie: Voor je meesterschap natuurlijk.

Hans: Meester Schaap.

Eddie: Voor je geloofwaardigheid.

Hans: Alsof ik mensen iets wil laten geloven.

Eddie: Jij wilt ze natuurlijk niets laten geloven.

Hans: Geloof je dat nou echt?

Tip: De Linji lu voor dummy’s

En dan neemt niemand je nog bij de neus

Beste Hans,
Ik heb in mijn leven letterlijk al honderden satsangs en ashrams bezocht. Hier te lande, in Engeland, Amerika, India en noem maar op. Het komt me zo langzamerhand de neus uit. Wat zou jij me adviseren?

Beste Nander,
Gewoon volhouden.

Nander: Hoe lang nog?

Hans: Tot het je écht de neus uitkomt.

Nander: En dan?

Hans: Hou je vanzelf op naar anderen te luisteren.

Nander: Volgens mij ben ik al zover.

Hans: Ik dacht het niet.

Nander: Hoe weet je dat?

Hans: Waarom vraag je anders mijn advies?

Nander: Wat als ik eindelijk ophoud naar anderen te luisteren?

Hans: Dan zal je ook niet meer naar mij luisteren.

Nander: Zal ik dan alleen nog maar naar mezelf luisteren?

Hans: Tot het je de neus uitkomt.

Nander: En dan?

Hans: Neemt niemand je nog bij de neus.

Tip: Hans van Dam

Inspiratiedagen met Zenmeester Hans van Dam

Wie het eerst komt die het eerst maalt

Vier keer per maand deelt Zenmeester Hans van Dam zijn diepe inzichten en ervaringen met gewone mensen. Na afloop mogen ze hem vragen stellen. Tevens is er beperkt gelegenheid voor een persoonlijk onderhoud (dokusan), en nog beperkter voor een wel zeer persoonlijk onderhoud (‘Transmissie en Transpiratie’; uitsluitend op initiatief van Zenmeester Hans van Dam).

Programma

09.00: Eikeltjeskoffie of kruidenthee (zelf meenemen). 09:15: Teisho (toespraak) van Zenmeester Hans van Dam waarin hij zijn diepe inzichten en ervaringen deelt met gewone mensen. 12.15: Zazen (zitmeditatie). 12.20: Kinhin (loopmeditatie). 12.25: Vragen stellen. 12.30: Lunch (zelf meenemen) of uitgebreide lunch (zelf meenemen).

Plaats: zendo Het Lichtend Gat*

Danasuggestie: € 29,95 (€ 49,95 voor Transmissie en Transpiratie).

Bij binnenkomst testen wij of u een robot bent, dus wees op tijd.

Zenmeesteres Zero

Als Zenmeester Hans van Dam wegens andere verplichtingen niet persoonlijk aanwezig kan zijn, neemt zijn hond, Zenmeesteres Zero, de training over. Zij heeft een voorkeur voor zit- en loopmeditatie, maar gehoorzaamheidstraining behoort ook tot de mogelijkheden.

Danasuggestie: € 24,95.

Doorlopende video

Als Zenmeesteres Zero wegens andere verplichtingen niet persoonlijk aanwezig kan zijn, kunt u op eigen gelegenheid gebruik maken van zendo Het Lichtend Gat. Er worden doorlopend video’s vertoond van Zenmeester Hans van Dam, waarin u kunt zien hoe hij zijn diepe inzichten en ervaringen deelt met gewone mensen.

Danasuggestie: € 19,95.

Zenmeester Hans van Dam

* Het Lichtend Gat is de spirituele naam van Zenmeester Hans van Dam. De zendo is naar hem vernoemd.

Dai Baka (Zenmeester Hans Teriyaki Van Dam) heeft in 2007 transmissie ontvangen van Zenmeester Zuetsu, de achtenveertigste opvolger van de Chinese ch’anmeester Haha (901-966), stichter van de Foe-Tsieschool.

Zenmeester Hans van Dam is Stamboekboeddhist, voorzitter van de Zonen van de Boeddha, bestuurslid van de Hoeders van de Ware Dharma, vertaler van de Ellenlange redes en auteur van onder meer Een moordloze moord, Willen voelen wat je voelt en het monumentale Pretentie en descendentie.

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Tip: Wat is zen? Honderd definities

Diepte-interview met Zenmeester Hans van Dam

Van onze Buitengewoon Onbezoldigd Correspondent J.N. ter Plaatse.

Ego Zwetsloot

‘Om meteen maar met de deur in huis te vallen: Wie ten diepste is Zenmeester Hans van Dam?’

‘Ego Zwetsloot.’

‘Wat? Wie?’

‘Hebt u wat aan uw oren?’

‘Ik dacht dat u Het Ware Zelf zou zeggen of zoiets.’

‘Een authentieke zenmeester is altijd verrassend.’

‘Is Ego Zwetsloot uw spirituele naam?’

‘Nee, Ego Zwetsloot is mijn eigennaam.’

‘Wie is dan Hans van Dam?’

‘Hans van Dam is mijn spirituele naam. En zenmeester is mijn Ware Aard.’

Malafide

‘Wie heeft u de spirituele naam Hans van Dam gegeven?’

‘Iedere naam is Zelfgegeven.’

‘Ik bedoel, van wie hebt u transmissie gekregen?’

‘Ik bedoel, van wie heeft Gautama Boeddha transmissie gekregen?’

‘Een échte zenmeester heeft dharma-overdracht gehad.’

‘Een échte zenmeester staat op eigen benen.’

‘Wie garandeert ons dat u bona fide bent?’

‘Wie op garanties boogt is malafide.’

‘Iemand moet toch uw transcendentie bevestigen?’

‘Iedere vorm van transcendentie moet overstegen worden.’

Bezeten

‘Wat bent u in het dagelijks leven?’

‘Is er nog een ander leven?’

‘Wat is uw beroep?’

‘Zenmeester Hans van Dam.’

‘Maar waarmee verdient u de kost?’

‘Met Zenmeester Hans van Dam.’

‘Dat zal geen vetpot wezen.’

‘Een vetpot kan geen boeddha wezen.’

‘Hebt u hobby’s?’

‘Zenmeester Hans van Dam.’

‘U lijkt wel bezeten door Zenmeester Hans van Dam.’

‘U niet minder.’

Muppets

‘Is er dan helemaal niets anders dan Zenmeester Hans van Dam?’

‘Toch wel.’

‘Mag ik vragen wat?’

‘Youtube.’

‘Aha, filmpjes kijken, hoe menselijk. Waar kijkt u het liefst naar?’

‘De Muppets.’

‘En verder?’

‘Ik kijk eigenlijk alleen maar naar de Muppets.’

‘De Muppets, is dat niet een beetje passé?’

‘Wat moet u dan wel niet van de Boeddha denken.’

‘Met wie identificeert u zich?’

‘Wat ben ik, een muppet?’

‘Volgens mij identificeert u zich met Zenmeester Hans van Dam.’

‘Alles liever dan interviewer voor een flutblad. Wat doe jij eigenlijk voor de kost?’

‘Ik zit in het onderwijs.’

‘Als je voor schoolmeester bent geboren, word je nooit een zenmeester.’

Ontwaakt

‘Als u zo druk bent met Zenmeester Hans van Dam en Muppets kijken, komt u dan nog wel toe aan uw nachtrust?’

‘Die heb ik niet nodig.’

‘Slapen hoeft voor u niet meer?’

‘Slapen hoef ik niet meer.’

‘Hoe verklaart u dat?’

‘Ik ben volledig Ontwaakt.’

‘Ik dacht dat slapen iets lichamelijks was en Ontwaken meer iets geestelijks?’

‘Alles ontstaat afhankelijk. Dat is een eeuwige wet.’

Poespas

‘Draagt u altijd die rakusu? Ik heb u nog nooit zonder gezien.’

‘Behalve onder de douche. Maar dat krijg jij niet te zien.’

‘Is dat wel nodig, al die Japanse poespas?’

‘De Japanse wijze is van A tot Z uitgekiend door Japanse wijzen.’

‘Met stokjes eten heeft toch helemaal geen zin?’

‘Met stokjes eten traint de aandacht. In mijn zendo eten we zelfs de soep met stokjes. Een trage geest in een traag lichaam, ziedaar de zenboeddhist in optima forma.’

‘Verwart u de leer niet met de vorm?’

‘Vorm is leegte, leegte is vorm.’

Leugens

‘Even heel wat anders… Het gerucht gaat dat u jarenlang gelogen heeft over…’

‘Roddelen en kwaadspreken zijn op geen enkele wijze te verenigen met de intentie van juist spreken.’

‘Maar is het waar dat u al die jaren heeft gelogen over…’

‘Ik zal je impertinente vraag beantwoorden met een wedervraag. Hoe kan iemand liegen die niet eens bestaat?’

‘Verwijst u naar de doctrines van leegte en niet-zelf?’

‘Hoe kan iemand die niet eens bestaat, verwijzen naar doctrines die niet eens bestaan?’

‘Maar om even terug te komen op het gerucht dat u al jarenlang…’

‘Is het waar dat jij al jarenlang boeddhisten interviewt zonder zelfs maar de lekengeloften te hebben afgelegd?’

‘Dat kan ik niet ontkennen, maar…’

‘Mag ik je dan uitnodigen om de lekengeloften te ontvangen door het bijwonen van de jukai-ceremonie in Zendo Het Lichtend Gat komend najaar?’

‘Is het waar, Zenmeester Van Dam, dat u tijdens dokusan, slechts gekleed in een rakusu, met een langharige vliegenkwast leerlingen van beiderlei kunne…’

‘Dat is dan afgesproken.’

‘Maar…’

‘De plicht roept… Mijn bodhisattvagelofte, hè… Dank je wel voor dit openhartige gesprek.’


dharma: boeddhistische leer

dharma-overdracht: ritueel waarbij twee mensen die menen de leer te begrijpen elkaar daarin bevestigen

rakusu: slabbetje en statussymbool

dokusan: onderonsje van meester en leerling

bodhisattvagelofte: voornemen om alle voelende wezens te bevrijden

lekengeloften:

  1. Niet doden
  2. Niet stelen
  3. Niet seksueel misbruiken
  4. Niet liegen of roddelen
  5. Geen verdovende middelen gebruiken

Verder lezen over de bodhisattvagelofte

Verder lezen over lekengeloften

Deze tekst is ook verschenen in het Boeddhistisch Dagblad.

Lees ook: Goeroes, goeroelopers en ouwehoeroes

Zijn we allen zenmeesters?

Hierboven heb je twee keer kennis kunnen maken met Zenmeester Hans van Dam. Wat vind je van hem? Ik zal je zeggen wat ik van hem vindt.

Zenmeester Hans van Dam is een eigenwijze, hypocriete, valse en doortrapte demagoog van een leraar.

Zenmeester Hans van Dam is ook een alter ego van de persoon Hans van Dam.

Ik hoop dat niemand ooit in zijn of zo’n fuik zwemt, maar die hoop is ijdel aangezien de fictieve Zenmeester Hans van Dam is samengesteld uit een tiental dubieuze leraren in het door schandalen geteisterde boeddhistische wereldje.

Ik beken: ook in mij woont zo’n type. De enige reden dat hij geen kans krijgt om zich in het openbaar uit te leven, is dat ik hem eindelijk in de smiezen heb, maak ik mezelf graag wijs. Ik moet er tenminste niet aan denken wie ik had kunnen worden als ik ongecontroleerd mijn gang had kunnen gaan, in een of andere oorlog, in een of andere parochie of sekte of gompa of sangha, in welke situatie ook.

‘Zijn wij allen nazi’s?’ vraagt Hans Askenasy zich in 1978 af naar aanleiding van de roemruchte psychologische experimenten van Stanley Milgram aan de Yale University, en antwoordt bevestigend. Zijn wij allen zenmeesters?

Nu is zenmeester Hans van Dam toevallig ‘zenmeester’ geworden omdat de persoon Hans van Dam iets van zen af weet, maar wanpraktijken komen voor in alle boeddhistische scholen, in alle religies en in alle tradities, lijkt het wel.

Het is overal hetzelfde liedje: machtswellust, seksisme, seksueel misbruik, uitbuiting, geldklopperij, egoïsme, dikdoenerij, zelfverheerlijking, elitarisme, traditionalisme, leugenachtigheid, pedanterie, dogmatisme, fundamentalisme, indoctrinatie, intimidatie en noem maar op. Alle geloften, geboden en controlemechanismen ten spijt. Leraren, monniken, priesters van velerlei gezindte over de hele wereld kwamen en komen er langdurig of volledig mee weg. In de toekomst zal het wel niet anders gaan.

Zijn wij allen ‘zenmeesters’? Persoonlijk ken ik niemand die niet van kindsbeen het zaad van fascistoïde gedrag in zich meedraagt, als dat tenminste geen projectie is van een geboren fascist. Of het ontkiemt en hoe groot het groeit is vers twee. In hoeverre het boeddhisme, het christendom, de islam, het humanisme en andere religies de groei ervan tegengaan of bevorderen is vers drie.

Tot zover ‘zenmeester’ Hans van Dam.

Ken jij zo iemand?

Ben jij zo iemand?

Ik wel.

Lees ook: Idolen van de zoeker, Goeroes, goeroelopers en ouwehoeroes, Voorbij goed en kwaad; de ethiek van niet-weten

Deze tekst is ook gepubliceerd in het Boeddhistisch Dagblad.

Ik ben voorgoed uitgesteld

Sjoerd: Wat is het verschil tussen jou en andere leraren?

Hans: Dat ik geen leraar ben.

Sjoerd: Waarom niet?

Hans: Een leraar stelt steeds achter of bij of gelijk of gerust of in of onder of samen of tegenover of teleur of terecht of tevreden of te weer of te werk of uit of vast of voor of voorop.

Sjoerd: En jij?

Hans: Ik ben voorgoed uitgesteld.

Tip: Meester Schaap en Broeder Ezel

Ik ben voorgoed uitgeteld

Kurt: Wat is het verschil tussen jou en andere leraren?

Hans: Dat ik geen leraar ben.

Kurt: Waarom niet?

Hans: Een leraar gelooft in de leegte van het boeddhisme of in de eenheid van het monisme of in de niet-tweeheid van het non-dualisme of in de tweeheid van het dualisme of in de drie-eenheid van het christendom of in de vier-eenheid van het hindoeïsme of in de veelheid van het pluralisme.

Kurt: En jij?

Hans: Ik ben voorgoed uitgeteld.

Tip: Metafysica in een wezenloze wereld

Geen heilsprofeet en geen onheilsprofeet

Een onwoord

Is niet weten een heilsboodschap?
Dan ben ik een heilsprofeet,
een toonbeeld van heelheid.
Dan is mijn leer een heilsleer,
mijn weg een heilsweg,
mijn land een heilsland.

Is niet weten een onheilsboodschap?
Dan ben ik een onheilsprofeet,
een schrikbeeld van verdeeldheid.
Dan is mijn leer een onheilsleer,
mijn weg een onheilsweg,
mijn land een onheilsland.

Is niet weten geen boodschap?
Dan ben ik een onprofeet,
toonbeeld noch schrikbeeld.
Dan is mijn leer een onleer,
mijn weg een onweg,
mijn land een onland.

Tip: De lege leer

Geen vriend, geen goeroe en geen mystagoog

maar een wolk van niet-weten

Ushi: Mag ik jou een vraag stellen?

Hans: Daar komen alleen maar antwoorden van.

Ushi: Het is de taak van de spirituele leraar om ons bij te staan op onze weg naar non-dualiteit, schrijft Nico Tydeman in zijn boek Transmissie en Transcendentie.

Hans: God sta ons bij.

Ushi: In zijn boek maakt de auteur onderscheid tussen drie aspecten van het spirituele leraarschap.

Hans: Ik weet er wel driehonderd.

Ushi: Vriend, goeroe en mystagoog.

Hans: Pijl, daar gaat je boog.

Ushi: Pardon?

Hans: Scheiden doet lijden.

Ushi: Wat?

Hans: Of was het nou andersom?

Ushi: Lijden doet scheiden?

Hans: Wat zegt Nico daarover?

Ushi: Ik kan je even niet meer volgen.

Hans: Ik al heel lang niet meer.

Ushi: Waar pas jij in zijn lerarenschema?

Hans: Mooie koan.

Ushi: Werk nou even mee.

Hans: Ik pas er niet in, ik sta er niet buiten, ra ra.

Ushi: Je staat erboven, wou je zeggen.

Hans: Nee dank je, ik zit liever.

Ushi: Ben jij een vriend?

Hans: Een vriend voor mijn vijanden, een vijand voor mijn vrienden.

Ushi: En voor jezelf?

Hans: Een vrijhand.

Ushi: En voor je leerlingen?

Hans: Een leerling.

Ushi: Heb jij leerlingen?

Hans: Of hebben zij mij?

Ushi: Of ben je meer een goeroe.

Hans: Of meer een ouwehoeroe?

Ushi: Die de dharma demonstreert door zijn gedrag?

Hans: Ik ben voorgoed uitgedemonstreerd.

Ushi: Dan moet je wel een mystagoog zijn.

Hans: Een mis-agoog. Een mist-agoog. Een mista-goochem. Een mista-goochelaar.

Ushi: Afijn.

Hans: Weet je wat ik wel zou willen zijn?

Ushi: Een bloemetjesgordijn, een bloemetjesgordijn.

Hans: Ik dacht eerder aan een mistgordijn.

Ushi: Geen vriend, geen goeroe, geen mystagoog, maar een mistgordijn.

Hans: Of doe maar een mistbank.

Ushi: Je zegt het maar.

Hans: Dan kun je gezellig naast me komen zitten.

Ushi: Nee dank je, ik sta liever.

Hans: Verschil moet er zijn.

Ushi: Juist niet.

Hans: Doe dan maar een wolk van niet-weten.

Ushi: Ben je het er tenminste mee eens dat de spirituele leraar ons bij moet staan op onze weg naar non-dualiteit?

Hans: Weg met de non-dualiteit!

Ushi: God sta ons bij.

Hans: Hoe zit het eigenlijk met de schriftgeleerde?

Ushi: Die heeft geen plek gekregen in Nico’s typologie.

Hans: Jammer.

Ushi: Hoezo, zie jij jezelf als schriftgeleerde?

Hans: De beste die er is.

Ushi: Wat is jouw specialiteit?

Hans: Het lege schrift.

Ushi: Hè?

Hans: Maar daar weet ik dan ook alles van.

Tip: Wat is non-dualiteit?

Als ik een leraar was, dan was ik een afleraar

Mitzy: Wat voor spirituele leraar ben jij?

Hans: Wat voor vader ben jij?

Mitzy: Ik ben een vrouw, sufferd.

Hans: Ik bedoel maar.

Mitzy: Als jij een spirituele leraar was, wat voor een zou je er dan zijn?

Hans: Een afleraar?

Mitzy: Wat doet een afleraar?

Hans: Afleren?

Mitzy: Wie zit er nou te wachten op een afleraar.

Hans: Een afleerling?

Mitzy: Vanwaar al die vraagtekens?

Hans: Ik moet de eerste afleerling nog tegenkomen.

Mitzy: Voel jij je als auteur van niet-weten.nl eerder een goeroe, een vriend of een mystagoog?

Hans: Een auteur, zou ik zeggen.

Mitzy: Maar wat is het doel van je schrijverschap?

Hans: Geen idee, schrijven?

Mitzy: Ik dacht dat je getuigen zou zeggen.

Hans: God is mijn getuige.

Mitzy: Maar waarvan?

Hans: Vraag dat maar aan god.

Mitzy: Die heeft kennelijk geen tijd voor mij.

Hans: Er zijn nog zeven miljard wachtenden voor je.

Mitzy: Daarom vraag ik het nu aan jou.

Hans: Als ik het wist, hoefde ik geen getuigenis meer af te leggen.

Mitzy: Dan zei je het gewoon.

Hans: Dan hield ik het gewoon voor me.

Mitzy: Kan een getuigenis niet tevens leerzaam zijn?

Hans: En wat dan nog?

Mitzy: Dan zou de getuige tevens leraar zijn.

Hans: Vind jij mijn getuigenis leerzaam?

Mitzy: Ik vind jouw getuigenis leerzamer dan alles wat ik op dit vlak ooit gelezen heb.

Hans: Waarom vraag je het dan aan mij?

Mitzy: Ik wou weten hoe jij erover dacht.

Hans: Wat voor spirituele leerling ben jij?

Tip: God is een poort

Transmissie wordt hier niet verleend

Wieb: Hoeveel mensen heb jij transmissie verleend?

Hans: Wat ben ik, een transmissionaris?

Wieb: Ik bedoel, heb jij ooit iemands niet-weten erkend?

Hans: Ik heb niet eens mijn eigen niet-weten erkend.

Wieb: Je heb niet eens je eigen niet-weten erkend?

Hans: Het is niet mijn zoon en ik ben niet zijn vader.

Wieb: Heeft niet-weten jou erkend?

Hans: Het is niet mijn vader en ik ben niet zijn zoon.

Wieb: Ik bedoel, kun jij zien of iemands niet-weten authentiek is?

Hans: In tegenstelling tot?

Wieb: Voorgewend?

Hans: Voorwenden is een vorm van authenticiteit.

Wieb: Dat snap ik niet.

Hans: Authenticiteit is een vorm van voorwenden.

Wieb: Bedoel je dat je geen onderscheid weet te maken?

Hans: Waartussen?

Wieb: Niet-weten is niet-weten, wou je zeggen.

Hans: Alsof ik iets wou zeggen.

Wieb: Bedoel je dat je niets wou zeggen?

Hans: Alsof ik iets wou zeggen.

Wieb: Bedoel je dat er geen niet-weten is?

Hans: Hoe weet ik dat nou.

Wieb: Waar hebben we het dan nog over?

Hans: Jij bent begonnen.

Wieb: Toch komt jouw niet-weten op mij volstrekt authentiek over.

Hans: Dan zal dat het verschil wel zijn.

Wieb: Al was het maar omdat jij zelfs je eigen niet-weten weigert te erkennen.

Hans: Ik weiger het zelfs te ontkennen.

Wieb: Je weigert het zelfs te ontkennen?

Hans: Dat kan ik niet bevestigen.

Wieb: Laat staan dat je iemand transmissie zou verlenen.

Hans: Wat ben ik, een transmissionaris?

Lees ook: Passe-partout voor poortloze poorten

De overstijging ontstegen

Levi: Wat is transcendentie volgens jou?

Hans: Overstijging.

Levi: Wat wordt er overstegen?

Hans: Het is maar net aan wie je het vraagt.

Levi: Volgens Nico Tydeman wordt de duale ervaring overstegen in de non-duale ervaring.

Hans: Daar heb je het al.

Levi: En als je het aan Hans van Dam vraagt?

Hans: Geen idee, de overstijging?

Levi: Jij hebt de transcendentie getranscendeerd?

Hans: Ik zou het anders ook niet weten.

Levi: Waar kom je dan terecht?

Hans: Op je pootjes.

Levi: Als je het overstijgen hebt overstijgen kom je op je pootjes terecht?

Hans: Ik zou het anders ook niet weten.

Levi: Wat is niet-weten?

Tip: Dood de Boeddha! Zen, leegte en nihilisme

Als je niet meer weet wat je moet zeggen

Zielsverwanten

Hans: Zoek je iets?

Abdias: Ja.

Hans: Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Abdias: Ik bedoel, nee.

Hans: Dan ben je bij mij aan het verkeerde adres.

Abdias: Wanneer ben je bij jou aan het juiste adres?

Hans: Zoek je iets?

Abdias: Ja, ik bedoel, nee, ik bedoel… verdorie.

Hans: Verdorie?

Abdias: Ik weet niet meer wat ik moet zeggen.

Hans: Dan ben je bij mij aan het juiste adres.

Tip: Zoeken naar het einde van het zoeken

Waarom je naar mij zou luisteren

Belia: Wat is het wezenlijke verschil tussen jou en andere leraren?

Hans: Dat ik geen leraar ben?

Belia: Waarom dan al die dwaalteksten?

Hans: Omdat ik geen leraar ben?

Belia: Wat is een leraar volgens jou?

Hans: Iemand die je vertelt hoe het zit?

Belia: Waarom vertel jij me niet hoe het zit?

Hans: Omdat ik dat niet weet?

Belia: Waarom zou ik dan nog naar je luisteren?

Hans: Misschien wel juist daarom?

Belia: Waarom snap ik dat nou niet?

Hans: Omdat ik geen leraar ben?

Belia: Wat is het wezenlijke verschil tussen jou en andere leraren?

Tip: Advaita pedanta

De tao van tja

Gerjo: Zien mensen tegen jou op?

Hans: Daar heb ik geen boodschap aan.

Gerjo: Als ze dat merken, laten ze je dan vallen?

Hans: Daar heb ik geen boodschap aan.

Gerjo: Doet het dan geen zeer?

Hans: Soms wel, soms niet…

Gerjo: Maar?

Hans: Daar heb ik geen boodschap aan.

Gerjo: En als je er toch een boodschap aan hebt?

Hans: Kan gebeuren.

Gerjo: Wat dan?

Hans: Dan heb ik dáár geen boodschap aan.

Gerjo: Enzovoort?

Hans: Zonder eind.

Gerjo: Tja.

Hans: Wat?

Gerjo: Inspirerend is anders.

Hans: Daar heb ik geen boodschap aan.

Tips: Vrede sluiten met je onvrede, Zeg maar tja tegen het leven

Een goed teken

Beste Hans,
Ik vind jouw website mateloos verontrustend. :-(

Beste Yana,
Dat stelt mij dan weer gerust. :-)

Lees ook: Apologie voor mijn apologie van niet-weten